Sådan øger du din livskvalitet

Prøv engang at lukke øjnene et øjeblik og vær nu opmærksom på din næste tanke…. Måske oplevede du blot tomhed, og at tiden stod stille. Eller måske tænkte du: ”Hvad er mon min næste tanke”… og det var så din næste tanke. Eller måske oplevede du en diffus blanding af de to. Uanset håber jeg, at du fik fornemmelse af, at når du vælger at være opmærksom, så reducerer du enten eller stopper helt de spontane tanker. Pointen er, at det opmærksomme sanse-sind og det spontane tanke-sind basalt set er to forskellige funktioner. Vi har altså to primære informationskilder til vores bevidsthed: tanker eller sanseindtryk. På den måde er vi udstyret med et opmærksomheds-apparat og en tankegenerator, hvor kun EN ad gangen kan dominere sindet. Det betyder basalt set, at vi ikke både kan bekymre os om dagen i morgen og samtidigt være nærværende. Det er en meget vigtige erkendelse. Du kan øge din livskvalitet ved at være bevidst om hvilken af de 2 dimensioner der dominere dit sind: Tanker i tid (horisontal) eller er du opmærksom og sanser dette øjeblik (vertikal). Det er i det sansende her og nu, at vi finder livskvalitet. Når du er domineret af tanker i tid (fortrydelse, bekymringer, frygt og tvivl), kan du sige “STOP” og vende tilbage til dette øjeblik, ved at aktivere dine sanser – at være nærværende. Hæng billedet op på køleskabet og når dagen er omme, så spørg dig selv hvor mange procent du henholdsvis har været domineret af tanker eller været nærværende. Din hjerne kan kun beskæftige sig men EN akse ad gangen – og du har et valg. (Fra bogen Mentaltræning – Frigør dit kampinstinkt)

Leave a Reply