Meditation for atleter

3 lektioner á 2 timer (6 timer)
Introduktion til kursus

Udover at modtage en struktureret instruktion i teknikken, får du også vejledning i at gøre meditation til en naturlig og værdifuld del af din trænings strategi. Kurset suppleres med grundlæggende mentaltræning, med udganspunkt i dine personlige udfordringer og de aspekter der kendetegner din sportsgren. Kurset forløber over 3 gange á 2 timer. De første 2 gange har fokus på indlæring af teknikken, hvorefter man meditere regelmæsigt i 2 – 3 uger, inden man afslutningsvis reflektere over sine erfaringer. Kurset indebærer, at kursisten primoritere at meditere regelmæssigt hver dag i kursus perioden (21 dage). Der er god mulighed for at reflektere og lytte til andres erfaringer, samt at få en dybere forståelse for meditationens positive effekt i forhold til at præstere.

Mantra meditation udføres let og uanstengt ved brug at et mantra (lyd) som man ”hvisker” til sindet. Derved opnås en indre ro, hvor vi stadig er vågne, men kommer i en stille, behagelig og dyb hviletilstand der muliggør forløsning af dybereliggende stress. Det er helt naturligt for sindet, at søge denne tilstand af stille årvågenhed og alle mennesker har været i denne tilstand. Det er imidlertid sjældent og lidt tilfældigt, at vi giver os selv muligheden for det. Når vi praktiserer mantra meditation vælger vi systematisk at anvende en simpel teknik, der udnytter kroppens naturlige evne til at forløse stress på alle kroppens planer. Det anbefales at meditere regelmæssigt 10-25 minutter, 2 gange om dagen og lade meditation være et grundelement i strategien for at være i fysisk og mental balance.